Tips før køreprøven

På denne side står der alt, hvad du kan blive spurgt om til den praktiske prøve.
Du kan også se en video forklaring her.

Eleven skal kunne udpege følgende betjeningsudstyr:
– Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
– Pedal til kobling, speeder og bremse.
– Gearstang og herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat.
– Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
– Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.
– Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske (samt vise hvordan sprinkler aktiveres/bruges) og evt. olie til servostyring.

Eleven skal kunne aflæse og forstå betydningen af følgende instrumenter og kontrollys:
– Speedometer og temperaturmåler.
– Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.

Eleven skal kunne kontrollere følgende:
– Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.

Styretøj:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:
– Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).
– Væskestanden i en eventuel servobeholder skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.-mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Bremser:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved driftsbremsen er opfyldt:
– Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
– Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
– Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligning) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.
– Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min.- og max.-mærket, eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Horn og lygter:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til lygter, reflekser og horn er opfyldt:
– Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
– Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
– Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
– Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
– Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
– Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
– Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
– Hornet skal have en klar, konstant tone.

Motor og udstødning:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til motor og udstødningssystem er opfyldt:
– Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
– Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
– Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. –mærker , aflæst på bilens instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
– Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

Dæk og støddæmpere:

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til dæk og støddæmpere er opfyldt:
– Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
– Dæk og fælge skal være ubeskadigede.
– Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.